Kapři a studená voda

Během posledních několika let začínám pozorovat nový trend, kterým bezesporu je, že pro čím dál více rybářů začíná kaprařská sezona s prvními teplejšími slunečními paprsky ohlašujícími příchod jara. Často jsme svědky zachumelených bivaků, či dokonce zamrzlé hladiny. Důvod je jednoduchý...

nachytano.cz  Už pouhé oteplení vody o několik stupínků ryby po dlouhém zimním lenošení a půstu rozpohybuje a ty postupně začínají přijímat potravu. Ale pozor! Nečekejme nějakou závratnou aktivitu jako v letních měsících. Velké kapry lze přelstít již od počátku jara, kdy má voda kolem 6-8 stupňů. Kdo chce být na jaře úspěšný, musí se vybavit dostatkem trpělivosti a hlavně nepodcenit přípravu!
   Koncem března se mi naskytla příležitost zúčastnit se krátké víkendové výpravy na jeden z velmi dobře zarybněných soukromých revírů ve východních Čechách. „Pche, soukromák,“ řeknete si, ale pozor! Kapři na soukromých revírech jsou často pod velkým tlakem, několikrát chycení a přelstít takovéto ryby vyžaduje notnou dávku zkušeností a praxe.

Letošní březen byl teplotně velmi nadprůměrný, teploměr místy atakoval dvacetistupňovou hranici, což je na tento měsíc velmi nezvyklé, a tak se silný ledový příkrov na stojatých vodách velmi rychle rozpustil a slunce mohlo během krátké doby prohřát vrchní vrstvy vodního sloupce. Sledoval jsem bedlivě předpověď a pro náš víkend to vůbec nevypadalo dobře. Propad téměř k nule, silný vítr a střídání přeháněk s jasnou oblohou pro nás nevěštily nic dobrého. Záměrně říkám pro nás. Ne vždy je totiž takto brzy na jaře teplé počasí a slunce synonymem úspěchu.

Zprávy od kolegů, kteří na Roudnici chytali před námi v teplých dnech, rovněž nebyly nic moc. Teplá vrchní vrstva vodního sloupce totiž vylákala kapry ode dna a ti se v tomto období vyhřívali v teplejší vodě. S jasnou představou o počasí, které se na nás chystalo, jsme začali dávat dohromady vše potřebné pro víkendovou výpravu. Hlavně na nic nezapomenout, oprášit přes zimu uloženou výbavu, nakoupit proviant, poskládat vše do auta a hurá za šupinatými krasavci.
   Cesta z Prahy utekla jako voda a kolem pátečního oběda jsme byli na místě v plné pohotovosti ve složení: Drahoš – nová posila našeho týmu, velezkušený kaprař a pohodář, Lojza – vrchní kuchař kapřích pochoutek, Vašek a moje maličkost. Jak dlouho trvalo vše našlapat do aut, tak venku bylo vše během minuty a po rychlém uložení věcí do chatky (díky bohu za ni) jsme začali připravovat pruty a rozmýšlet taktiku.

Základním faktorem, který velmi často rozhoduje o úspěchu nebo neúspěchu výpravy, je dle mého názoru znalost revíru. Naprosto klíčové je znát profil dna, hloubku, umístění lavic a mělčin. Díky našim předchozím návštěvám této lokality jsme měli jasnou představu o profilu dna. Bez těchto vědomostí by bylo nutné využít loď nebo zavážecí Scout s echolotem pro zmapování dna, což je zde od letošního roku zakázáno. Tento krok spolu se zákazem zavážení velmi chválím, protože když při plném obsazení revíru vyjede několik lodí najednou, není to příjemné jak pro ryby, tak pro rybáře. V případě, že dostatečně revír neznáte a nelze použít moderní techniky, doporučuji oželet první dvě hodiny chytání a důkladně zmapovat dno markerem.

Před naším stanovištěm byla podél levého břehu hloubka kolem 4 metrů a větve a keře ohnuté do vody. Spolu s takto velkou hloubkou v okrajových liniích se tyto partie jevily jako téměř jisté místo pro úspěch. Směrem na volnou vodu se hloubka pohybovala kolem 5–6 metrů a místy se zvedala na písečných lavicích ke 4 metrům. V levé části našeho stanoviště se rozprostírala volná vodní plocha s nejhlubšími místy revíru, na kterých hloubka atakovala 8 metrů.
   Po delší debatě nad taktikou jsme se rozhodli chytat na třech místech. Lojza si vzal pravý břeh a své pruty nahazoval do mělčích partií k překážkám, které se nacházely blízko u břehu, Vašek zvolil místa kolem písečné lavice ve vzdálenosti okolo 100 m od našeho břehu a Drahoš si vybral levou stranu směrem na volnou vodu, kde se lámala hloubka celé zátoky do nejhlubších partií revíru. Já jsem se tento víkend pasoval do role fotografa a kaprům jsem se rozhodl nevěnovat. Zato jsem se bavil lovem cejnů na feeder s použitím feederových pelet Rapid kapří guláš v kombinací s kouskem pop-up. Cejni velmi dobře reagovali a já tak měl o zábavu postaráno. O tom ale zase někdy jindy. Zpátky ke kaprům.
   nachytano.cz

Po výběru místa se samozřejmě debata upřela k návnadám a nástrahám. Měli jsme s sebou kompletní sortiment boilie, pelet a dalších komponentů Mivardi Rapid, který je postaven na dlouholetých znalostech a zkušenostech Lojzy a vychází ze sortimentu značky CDB – Carp Devil Baits, která se od letošního roku stala součástí značky Mivardi. V sortimentu Mivardi Rapid najdete všechny oblíbené příchutě, které byly známy pod značkou CDB. Vyzdvihnout musím jedinečné příchutě Vyzutý Tonda, Oliheň, Sea a 007 + Robin Red v řadách Platinum a Champion.

Mnoho nadějí jsme vkládali do Lojzova místa, protože po týdnu vysokých teplot se voda v těchto mělčích partiích prohřála rychleji, a tudíž jsme zde tušili i přítomnost ryb. Hodně jsme se ale přepočítali. Prudká změna počasí a velmi silný vítr totiž rychle promíchaly teplou vodu u hladiny a z původních 9 klesla teplota vody během dne na pouhých 6 °C.
   Dvacet minut po prvním náhozu Drahoš běžel k prutům a po citlivém záběru zasekl první rybu. Po chvilce se u podběráku ukázal krásný šupík s váhou kolem 7 kg. Zabral na kombinaci 007 + Robin Red a pop-up Brusinka. Že by se přece jen ryby stáhly ke dnu? Drahoš ani nestačil vytažený prut nahodit a signalizátor hlásil další záběr. Ryba seděla a po pěti minutách se nám chlubil krásným lyscem podobné velikosti. Záběr přišel na kouli Rapid Champion Oliheň + pop-up oliheň. Velice slibný začátek. Kluci zakrmili kobrou několik hrstí boilie a konečně jsme se mohli na chvilku usadit.
   Po zbytek prvního dne již žádná ryba nepřišla a v noci nás nenechala vyspat náhlá aktivita jeseterů. Druhý den nám počasí opět nepřálo, vítr neustále zesiloval a do toho se střídaly přeháňky deště, sněhu, krup a kdovíčeho dalšího. Časté změny tlaku rybám na aktivitě nepřidaly, přesto se nám podařilo na břeh dostat celkem 7 jeseterů, menšího amura a přes deset kaprů do 7 kg. Potvrdila se naše myšlenka, že se ryby z mělčin stáhnou do hlubších partií, proto nejvíce chytal Drahoš. Lojza od břehu rybu nechytil a Vašek z lavice dostal jen amura a několik jeseterů.
   Stále jsme ale věřili, že se povede větší ryba. Vašek se na poslední noc přesunul k Drahošovi na hloubku, což přineslo kýžený úspěch. Ve dvě v noci po krásné jízdě podebral úžasného lysce. Oči mu zářily radostí a po zvážení a vyfocení kapra o hmotnosti přes 11 kg jej pustil zpět. Drahoš ještě během noci stihl ztratit další krásnou rybu. Ráno, když už jsme měli téměř vše sbalené, přišel Drahošovi výstavní záběr. Zásek a souboj mohl začít! Již od začátku bylo jasné, že jde o velkou rybu. Dlouhé výpady přes brzdu a pracně namotané metry vlasce mizely z navijáku. Záhy se ryba objevila na hladině. Drahoš vykřikl radostí a po chvilce již pózoval s výstavním šupináčem. Váha se zastavila na téměř 16 kg. Kapr zabral na boilie Rapid Champion Oliheň v kombinaci s pop-up Sea. Zlatý hřeb naší teď již veleúspěšné výpravy. Většina ryb přišla právě na příchuť Oliheň s pop-up, čímž se nám potvrdilo, že ve studené vodě nejlépe fungují masové příchutě. Zbývalo vše dobalit a s krásnými zážitky se vydat na cestu zpět domů.

Drahošovy tipy:

Mou strategii lovu jsem si v hlavě probíral několik dní. Vzpomínal jsem na spoustu zážitků z jarních výprav a sbíral potřebné informace o místě, na kterém budeme lovit. Myslím, že to mi dalo odpovědi na spoustu otázek, které jsem potřeboval znát. Dle mých zkušeností je zjara dobré nástrahu předložit nadlehčenou. Všechny ryby přišly na kombinace boilie s pop-up. Ke každé montáži jsem zavěsil drobné 4mm halibut peletky v PVA punčošce. Tak jsem vytvořil pachovou stopu u nástrahy v co nejrychlejším čase. Vše jsem umocnil obalovací pastou Rapid ve stejných příchutích jaké mělo používané boilie, tedy Oliheň a Sea, a dokrmil jsem kobrou několika kuličkami. Ve studené vodě zapomeňte na masivní vnadění. Ryby se ještě ve velkém nekrmí! Doma jsem si připravil několik jemných návazců o délce 20 cm. Velikost háčků a použití návazcových šnůrek byly také jasné. Teflonový Gripper velikosti 8 a 6. Šnůrka  20 lb Supersoft, vše od firmy Mivardi. Je důležité myslet na to, že ryby jsou zjara velmi opatrné, a proto je nutné používat velmi jemné montáže a malé háčky. Pokud vše uzpůsobíte zákonitostem lovu kaprů v chladných jarních vodách, budete věřit tomu, co děláte, a vydržíte až do poslední chvíle, ryby se Vám jistě odmění.

Karel Skalický
Článek vyšel v časopise Český rybář

nachytano.cznachytano.cz

Pokud se Vám článek líbil, podpořte ho prosím svým laikem, sdílením, případně ohodnoťte hvězdičkou. Uvítáme především komentáře k rozvinutí diskuzí s vašimi názory a zkušenostmi k danému tématu. Registrace k psaní komentářů není nutná.